Bölümün 6'ncı yarıyıl döneminde aile ve çocuklarla sosyal hizmet dersinde öğrenciler; aile, ailenin yapısı, aile türleri, anne, baba, çocuk arasındaki sağlıklı ve sağlıksız iletişim kalıpları, aileye ilişkin sorunlar, sorunlar karşısında çocuğun durumu, anne babaya düşen roller, aileyle çalışmada müdahale aşamaları ve aile danışmanlığında kullanılabilecek kuramlar konularında bilgi sahibi olmakta ve vaka örnekleri üzerinden bir müdahale geliştirme çalışması yapmaktadırlar.
Sosyal hizmet mesleği, insan davranışı ve sosyal çevre gibi kuramsal derslerle de aileye ilişkin bilgiler desteklenmektedir. Öğrenci Elif Abay, derslerde öğrendiği bilgileri gönüllü yaz stajıyla pekiştirmektedir.
Elif, sahayı tanımak, kendisine en uygun sosyal hizmet alanını belirlemek ve insanlara etkili yardımda bulunabilmek amacıyla son iki aydır yaz stajı yapmaktadır.
Abay, “Okulda gerekli teorik bilgi veriliyor bunu uygulamaya döküp pekiştirerek müracaatçı kitlesini yakından tanımak istiyorum. Ve kitleye uygun hizmeti sağlayıp, bireylerin, grupların ve toplulukların baş edebilme kapasitesini arttırıp, görüşmelerden sonra da hayatlarına aynı şekilde devam etmesini istiyorum.” ifadesiyle amacını belirtmiştir.
Staja başlama sürecini şu şekilde aktarmıştır: “Okul bitimine doğru öğretmenim yanımda staj yapmak ister misin diye sorunca hemen kabul ettim. İyi ki de etmişim. Stajların mesleki hayatımda oldukça önem arz edeceğinden hiç kuşkum yok. Öğrencilik yıllarımı da etkili ve verimli geçirerek mezun olduktan sonra uzmanlığımı hakkıyla yapmak en büyük isteklerimden. Lisans eğitimimi stajla bütünleştirmek istiyorum. Okul sırasında sorun yaşamakta olan bir tanıdığa bir şekilde yol göstermiştim ondan aldığım dönüt ise son derece ruhumu okşadı. Sonrasında neden okurken staj yapmıyorum diye sormadan kendimi alıkoyamadım ve bu düşüncelerle staja başladım. Lisans eğitimim sırasında aldığım insan davranışı ve sosyal çevre 2 dersindeki Çocuk ve Aile Terapisti Nevriye Eren sayesinde buradayım.”
Staj yaptığı kurumu ve deneyimlerini ise aşağıdaki sözlerle paylaşıyor:
“Ada Eğitim ve Aile Danışmanlığına birçok vaka ve çeşitli insanlar geliyor. İleride çalışmaya başladığımda özellikle çocuklar için bir şey yapabilmek istiyorum. Bu bağlamda, çalıştığım öğretmenimin de yetkinliği bana önder oluyor. Kuruma gerçekten çok boyutlu vakalar gelebiliyor. Örneğin; geleceğini çizmek isteyen yeni mezunlar, ailedeki rol ve sorumlulukları kontrol etmekte zorluk çeken aile bireyleri, anne babası boşanmış çocuklar ve onlar üzerindeki etkileri, iletişim kurmakta güçlük çeken çocuklar, kardeşleri ile anne babayı paylaşmak istemeyen 0-4 yaş grubu, güvensiz bağlanma yaşamakta olan bireyleri... Özetle destek alması kaçınılmaz müracaatçı kitlesi. Bu kitleye ufak da olsa dokunabilmek, o pürüzleri yeniden inşa edip, onarabilmek beni gerçekten çok mutlu ediyor."
"Merkeze gelen müracaatçı kitlesi, genel olarak aile içi ilişkilerini düzenlemek, yaşadığı sorunları çözmek için profesyonel destek almak isteyen bireyler, çocuklarının geleceğini yönlendirmek, onlara yetenekleri ölçüsünde yol göstermek, çocukların gelecek hayatlarında mutluluk ve huzurunu sağlamak isteyen aile üyeleri, bireysel danışmanlık isteyen bireyler, sosyolojik yapılanmada kendini bir yere ait hissetmekte zorlanıp bocalayanlar, psikolojik desteğe ihtiyaç duyan ve yardım almak isteyen ve bu hizmetlere gereksinim duyan bireylerden oluşuyor."
"Bu müracaatçı grubuna yönelik verilen hizmetler ise psikolojik ve sosyal destek, aile danışmanlığı ve eğitim hizmetlerinin yanı sıra, sorunu tespit edip sorunlar ile baş edebilme kapasitesini arttırmaya yönelik hizmetlerdir. Verilen hizmetlere yönelik müracaatçıların geri bildirimleri oldukça olumlu. Hayatlarına devam etme süreçlerindeki olumlu değişimler ve psikolojik ve ruhsal durumlarındaki iyileşme gözle görülür derecede. Ayrıca devamlılık sağlayan ve sürekli gelen müracaatçılarımız var. Sorunun çözümlenebilmesi için devamlılık ve istikrar önemli bir etken. Size karşılaştığım bir vaka üzerinden anlatayım; ben kuruma ilk gittiğimde bir çocukla karşılaşmıştım. Yabancıları gördükçe kaçıyor, iletişim kurmuyor, farklı sesler çıkartıyordu, annesine aşırı bağımlı bir ilişki gerçekleştirmişti, yeni doğan kardeşini kabullenmekte ve annesini paylaşmakta güçlük çekiyordu. Babasıyla olan ilişkisiyse oldukça az ve kötüydü. Şimdi o çocuktaki ilerleme inanılmaz iletişimi kolaylıkla sağlamakta, yeni tanıştığı insanlara kardeşinden övgü ile bahsetmekte, annesiyle olan ilişkisi iyileşmiş, babasıyla etkili bir iletişim durumundayken; özgüvenindeki değişimde son derece göze çarpmakta."
"Yaz döneminden ötürü az vaka olduğu için her gün çalışamıyorum. Belli günlerde orada bulunmak zaman açısından tatmin edici değil. Ancak, orada bulunduğumda kesinlikle işe yarar hissediyorum ve aynı müracaatçılar ile görüşme yapmak onların ruhsal, psiko-sosyal ilerleyişine tanık olmak son derece tatmin edici. Kurumda müracaatçılara kaliteli hizmet sunulduğunu düşünüyorum. Çalışmalarını özveri ve karalılık ile sürdüren Psikiyatrist öğretmenim Nevriye Eren'in olması beni bir hayli etkiliyor. Vakalara bakış açısının geniş olması, sorunun en etkili ve kısa sürede çözülebiliyor olması ve aramızda iş birlikçi yaklaşımın bulunduğunu gözlemlemek ve deneyimlemek beni ayrıca tatmin ediyor."
Abay sözlerini gönüllü staj yapmayı düşünen sosyal hizmet öğrencilerine yönelik tavsiyeleriyle sonlandırıyor:
“Staj yapacak arkadaşlarımın kurum içi iletişime açık olmalarını, rahatça, çekinmeden her şeyi sorabilmelerini ve öğrenmeye istekli olmalarını tavsiye ediyorum. Ancak bu şekilde kendilerini geliştirebilirler. Ayrıca ilgi alanlarını belirleyip, kendilerini mesleki açıdan tatmin edebilecek sosyal hizmet alanını seçerek, mesleki hayatlarına yön verebileceklerine inanıyorum.”