Sağlık Bilimleri Yüksekokulu - sbyo@gelisim.edu.tr

Odyoloji








 Online Tanıtım Günleri Kapsamında Odyoloji ve Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü Tanıtımı Gerçekleştirildi


İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) Sağlık Bilimleri Yüksekokulu (SBYO) Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Yüksel Barut moderatörlüğünde Odyoloji ve Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren’in konuk olduğu bölüm tanıtım yayını İGÜ resmi instagram hesabı üzerinden gerçekleştirildi.


Yayının moderatörlüğünü gerçekleştiren SBYO Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Yüksel Barut, "genç arkadaşlarım ve değerli izleyiciler, bugün sunumumu maskeyle gerçekleştireceğim. Çünkü gelişim yolunda değer üreten dünya üniversitelerinden olmak İstanbul Gelişim Üniversitesi’nin vizyonu. Bugünlerde maske çok büyük değer taşıyor. Belli bir salgının içerisindeyiz ve bu salgından korunmanın en azından karşımızdaki bireyleri korumanın gerekliliği maske. Bu bağlamda bu yayını bu şekilde sürdüreceğim. Belki bir değer yaratırım İstanbul Gelişim Üniversitesi personeli olarak, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Müdürü olarak.” diyerek yayını başlattı.

Yayının devamında Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren mesleki kariyerinden bahsettikten sonra Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Yüksel Barut’un ve aday öğrencilerin kendisine yönelttiği soruları yanıtladı ve Odyoloji ve Dil ve Konuşma Terapisi bölümleri ile ilgili bilgiler verdi. 

Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren, “Odyoloji Bölümü 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında ilk öğrencilerini aldı. Şu anda 200’ün üzerinde öğrencimiz var. Hepsi farklı özelliklere sahip, hepsi bizi zorlayan, talepleri olan öğrenciler. Başarılarımızda öğrencilerimizin de katkısı çok fazla. Teşekkür ediyorum öğrencilerime. Ders planlarımızı YÖK çerçevesinde hazırlıyoruz. Çekirdek Eğitim Programı (ÇEP) Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından hem Odyoloji Bölümü için hem de Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü için kabul edilmiştir. Bu çerçeveye göre temel değerlerimize uygun olarak derslerimize eklemeler yapabiliyoruz. Sağlık Bilimleri Yüksekokulu’nun temel değerlerinin arasında da toplum sorunlarına duyarlı olmak yer alır. Bu yüzden Odyoloji ve Dil ve Konuşma Terapisi bölümümüzde öncelikle işitme sağlığının korunması, temel dersler, 4 yıllık lisans mezunu olan bir öğrencinin genel edinmesi gereken bilgiler verildikten sonra işitme sistemi hastalıkları, işitsel rehabilitasyon, psikoloji ile ilgili bazı dersleri veriyoruz.” diyerek ders planlarının her sene gözden geçirildiğini ve güncellendiğini de vurguladı.

YÖK’ün öğrenim hedeflerinin değerlendirilmesiyle derecelendirme yapan bir TURQUAS Projesi var, bu projede üniversite olarak A Plus üniversiteler arasındayız. Bunlar ulusal alandaki çalışmalarımız, ancak üniversitemizin vizyonu dünya üniversitesi olmaktır. Uluslararasılaşma hedefindeyiz ve bu anlamda bir akreditasyon hedefi koyduk. Almanya orijinli bir kuruluş olan AHPGS’deki H harfi Health sağlık alanından geliyor, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu olduğumuz için bu kuruluşu tercih ettik. AHPGS kuruluşu ile yapılan yazışmalar sonrası ekip olarak gelip okulumuzu denetlediler. Sonuç olarak 2018 yılında 2023 yılına kadar geçerli olacak Uluslararası Akreditasyon belgemizi aldık. Devamlı güncellenmek, devamlı gelişime açık olmak, öğrenim hedeflerimizin, ders çıktılarımızın, ders planlarımızın devamlı güncel olması ve öğrenci merkezli bir eğitim sürdürebilmek için ve aynı zamanda akreditasyonun önemine inandığımız için böyle bir hedef koyduk ve başardık. İstanbul Gelişim Üniversitesi olarak 60 akredite bölümümüz oldu ve Türkiye’de en çok akredite bölümü olan üniversite, İstanbul Gelişim Üniversitesidir. Times Higher Education (THE) sıralamasında dünyanın en kaliteli eğitim veren ilk 100 üniversitesi arasında İstanbul Gelişim Üniversitesi (İGÜ) 96’ncı sırada yer aldı. Türkiye’de 1’inci oldu.” ifadesinde bulundu.

4 yıllık eğitim sürecinden bahseden Zeren, “Alan derslerimiz daha çok uygulamalarla devam ediyor. Hem alan içi hem de alan dışı seçmeli dersler olmak üzere zengin bir seçmeli ders havuzumuz var. Öğrencilerimizden gelen talep doğrultusunda, sağlıkta yapay zekanın kullanımı, sağlıkta kodlamanın kullanımı, müzik terapi gibi dersleri seçmeli ders havuzuna ekledik. Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü ilk öğrencilerimiz 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında üniversitemizde okumaya başladılar. Bölümümüzün temel dersler ile başlayan daha sonra  konuşma, ses, yutma bozuklukları ile ilgili hastalıklar ve sonrasında ise konuşma ile ilgili terapi programlarının oluşturulması ve uygulanması ile ilgili hastalıklarla devam eden bir müfredatı var. Dil ve Konuşma Terapisi, 2. sınıfın sonunda bir yaz stajı ve 4. sınıfta haftada 3 gün olacak şekilde uygulamalarla devam eden yoğun uygulama programı olan yeni, gözde bir bölümümüz.” ifadesinde bulundu.

Meslek gruplarının tanımını yapan Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren “Odyolog, lisans eğitimini bitirmiş kişinin unvanıdır. Odyologlar; işitme ve denge ile ilgili hastalık durumlarında her türlü tanı testini uygulayabilen ve bu testleri yorumlayabilen, test sonuçlarına göre hastası için uygun işitme cihazını belirleyip cihazı hastaya uygulayan ve cihaz kullanım süresince ortaya çıkabilecek sorunlara müdahale eden bir sağlık profesyonelidir. Ayrıca koklear implant uygulamaları sırasında, cerrahi operasyonlara katılan ve operasyon sırasında ölçümler yaparak cihazın uygunluğunu, çalışmasını doğrulayan kişilerdir. Dil ve konuşma terapistleri; dil, konuşma, ses, iletişim, yutma problemleri gibi durumlarda bireylerin, hastalıkları ile ilgilenen, bu sorunları yaşayan bireyler için terapi programları oluşturan ve uygulayan, takip eden sağlık profesyonelleridir. Dil ve konuşma terapistleri 7’den 70’e bir hasta grubuyla çalışmaktadır.”

Odyologların çalışma alanları için ise “Kamuda veya özel hastanelerde, Kulak Burun Boğaz (KBB) kliniklerinde, rehabilitasyon merkezlerinde, işitme engelliler okullarında, işitme cihazlarının üretimini, satış ve pazarlamasını yapan firmalarda, isterlerse ürün geliştirme alanında isterlerse satış-pazarlama alanında çalışabilirler. Yüksek lisans ve doktora seçeneğini tercih edip üniversitelerde öğrencilerimizi öğretim üyesi olarak da görmek isteriz.” şeklinde konuştu.

Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren, üniversitenin olanakları hakkında şu bilgileri verdi:
“Üniversitemizde yabancı dil ile ilgili YÖKDİL, YDS sınavlarına hazırlık kursları açılıyor. Eğer özelde bir kursa gitmek isterseniz de yabancı dil kursu bitiminde YDS, YÖKDİL gibi merkezi bir yabancı dil sınavından en az 70 almanız durumunda, sonuç belgenizi okulumuza getirdiğiniz takdirde, kurs ücreti İstanbul Gelişim Üniversitesi tarafından karşılanıyor. İstanbul Gelişim Üniversitesi yabancı dil konusuna önem veriyor. Eğer bu amaçla yurtdışına gitmek isterseniz seyahat masraflarınızı İstanbul Gelişim Üniversitesi karşılıyor.”

Üniversitemizin Erasmus ve çift anadal-yan dal olanaklarına değinen Zeren, “130’dan fazla üniversite ile ikili anlaşmalar yapmış durumdayız. Bu anlaşmaların 100’den fazlası ise Erasmus+ kapsamında yapılmakta. Öğrencilerimizin henüz lisans eğitimi sırasında uluslararası dolaşım şansı kazanmasını önemsiyoruz.”

“Çift anadal (ÇAP); en açık ifadeyle 4 yıllık lisans eğitimini bitirirken 2 farklı alanda diploma sahibi olma durumu. ÇAP yapabilmenin tek bir koşulu var. Öğrencimizin genel not ortalamasının en az 2,72 olması gerekiyor. İlk akla gelen, Sağlık Bilimleri Yüksekokulu içerisindeki 2 farklı bölümü bir arada götürmek, ortak derslerden faydalanmak, çok güzel bir kombinasyon. Ama öğrencilerimizin İktisadi İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Güzel Sanatlar Fakültesi ve Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu'ndaki bölümlerde de ücretsiz ÇAP yapma olanakları da var.” ifadesinde bulundu.

SBYO Müdürü Dr. Abdullah Yüksel Barut “Sağlık Bilimleri Yüksekokulu (SBYO)’nun şu özelliği var: öğrencilerimiz tüm SBYO’nun bölümleri arasında ve diğer fakültelerdeki bölümlerde ÇAP yapabiliyor, ancak diğer fakültelerdeki öğrenci arkadaşlarımız SBYO’da ÇAP yapamıyorlar, kendi içlerinde veya yönetmeliklerin tanımladığı birimlerde çift anadal eğitimini yapmaları gerekiyor. Sağlık Bilimleri Yüksekokulu (SBYO)’nun böyle bir avantajı var.” diye ekledi.

Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren, Yandal ile ilgili gelen soruya “Yandal aslında bir sertifika programı, ÇAP’taki gibi bir diploma değil sertifika alabilecekleri bir program. Öğrencilerimiz herhangi bir alanda birbiriyle bağlantılı dersler alarak Yandal Sertifikası sahibi olabilirler. Bu programa katılmak için genel not ortalamasının 4 üzerinden 2.50 ve üzeri olması gerekir. ÇAP için de Yandal için de öğrencilerimizin not ortalamalarını düşürmemeleri gerekiyor.” şeklinde cevap verdi.

SBYO Müdürü Dr. Abdullah Yüksel Barut “Not ortalamasını yüksek tutan öğrencilerimiz için diğer bir avantaj şu şekilde, not ortalamanız 3.00’ın üzerindeyse bir üst yarıyıldan bir ders alabiliyorsunuz, 3.50’nin üzerindeyse bir üst yarıyıldan iki ders ders alabiliyorsunuz. Bu eğitim-öğretim sürenizi kısaltıyor, 4 yıl (8 yarıyıl)lık bir üniversiteyi 3,5 yılda (7 yarıyılda) bitirme olanağınız var. Yeter ki siz gelişime açık olun ve hedeflerinize bunları koyun. Zor ve başarılmayacak hedefler değil, sizden önceki öğrencilerimiz başardılar, sizler de geldiğinizde rahatlıkla başarabilirsiniz genç arkadaşlarım.” diyerek sözlerini sürdürdü.

“Odyoloji ve Dil Konuşma Terapisi bölümlerinde alan uygulamaları nasıl?” sorusuna Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren “Alan uygulamalarını çok önemsiyoruz. Son müfredat değişikliğinde yeni uygulamalar da ekledik. 2. Sınıf yaz stajında ve 4. Sınıf klinik çalışma dersi uygulamasında alan uygulamaları yapabiliyorlar. Bölüm olarak uygulamaları SBYO Yönetimi ile birlikte organize ediyoruz. İstanbul Gelişim Üniversitesi’nin İl Sağlık Müdürlüğü’yle yapmış olduğu protokolleri var. Öğrencilerimizin kamu hastanelerinde uygulama yapma şansı oluyor. İstanbul Gelişim Üniversitesi’nin özel sağlık kurumlarıyla da protokolleri var. Özel sağlık kurumlarında yapmak isteyen öğrencilerimiz için bu seçeneği kullanıyoruz. Odyoloji bölümüne özel olarak da öğrencilerimiz işitme cihazı ve rehabilitasyon merkezlerinde uygulama yapma şansı buluyorlar. Öğrencilerin bu süreçte sigorta işlemleri yapılıyor, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı aracılığıyla İstanbul Gelişim Üniversitesi bu konudaki masrafı karşılıyor. Öğrencilerin bu 4 yıllık süreçte kendi gelişimlerini iyi planlamaları gerekiyor. 2. sınıftan itibaren çalışma hayatının simülasyonunu, ilerde profesyonel hayatta nelerle karşılaşacaklarını görmeye başlıyorlar. Öğrencimizin mezun olduktan sonra kamu hastanelerinde çalışmak gibi bir hedefi varsa 4. yılın ilk döneminde bir kamu hastanesinde uygulama yapabilirler. Bahar döneminde bir işitme cihazı merkezinde uygulama yapıp belki kendi işitme cihazı merkezimi açarım diyebilirler. Aynı şekilde rehabilitasyon merkezinde uygulama yapıp rehabilitasyona yönelebilirler. Kendi isteklerini planladıklarında biz yardımcı oluyoruz.” şeklinde cevap verdi.

SBYO Müdürü Dr. Abdullah Yüksel Barut “Genç arkadaşlarım gelişime açıklarsa, İstanbul Gelişim Üniversitesi’nin onlara sunduğu belgelendirilmiş birçok olanak var. Eğitimin kalitesi belgelendirilmiş gerek uluslararası alanda gerek YÖK alanında ödüllendirilmiş ve tescillenmiş kaliteli bir eğitimi var.” dedi.

Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren “Öğrencilerimizin istekleri doğrultusunda bölüm etkinlikleri düzenliyoruz. Öğrencilerimizin dinlemek isteriz dediği öğretim üyelerini konuşmacı olarak davet ediyoruz. Üniversitemizin düzenlediği Ulusal ve Uluslararası konferans ve kongreler oluyor, öğrencilerimiz katılıyorlar. Geçen sene Nisan ayında I. Ulusal Sağlık Bilimleri Öğrenci Kongresi’ni gerçekleştirdik. Oldukça geniş katılımlı hem bilimsel hem sosyal programı çok yoğun olan bir kongreydi. Bu kongrenin iki önemli sonucu oldu. Bizim bölümümüz açısından, Odyoloji Kulübü 3 yıl önce kuruldu. Odyoloji Kurulu I. Ulusal Sağlık Bilimleri Öğrenci Kongresi’nin organizasyonunda, yönetiminde önemli roller aldı. Öğrencilerimiz canla başla çalıştı, teşekkür ediyorum. Öğrencilerimiz kendi yeteneklerini, organizasyon yeteneğini, sunum yeteneğini keşfettiler. Bilimsel çalışmalarını sunma şansı yakaladılar. Bilimsel araştırma nasıl planlanır, nasıl sonuçlanır, nasıl sunum hazırlanır konusunda ve sunum yapma tecrübesi konusunda kongrenin öğrencilerimize çok fazla katkısı oldu. Bunlar dışında sosyal etkinlikler de yapıyoruz. Her sene görkemli bir mezuniyet töreni oluyor. Mezuniyet törenimizi İstanbul’daki en büyük salonlar olan Sinan Erdem Spor Salonu’nda, Yahya Kemal Beyatlı Gösteri Merkezi’nde yapıyoruz, öğrenci ailelerinin katılımıyla, öğrencilerin ve öğretim üyelerinin yoğun ilgisiyle geniş katılımlı çok güzel mezuniyet törenlerimiz oluyor.

Bu sene SBYO olarak öğrencilerimize hatıra olması için bir ANDAÇ çalışması yaptık. Geçen sene öğrencilerimizin ilgisi yoğundu, kaliteli ve güzel bir hatıra olarak yıllıkları oldu.” diyerek soruları cevaplandırmaya devam etti.

SBYO Müdürü Dr. Abdullah Yüksel Barut “Öğrencilerimize de söylediğim gibi, ne yaptıysak öğrencilerimizle birlikte yaptık. Bizim amacımız öğrencilerimizi bu ülkeye kazandırmak, onlar bizim evlatlarımız, onlar bizim geleceğimiz. SBYO öğrencileri gerçek anlamda sorgulayan, koşturan ve birtakım projelerle bize gelen arkadaşlarımız, hepsine çok teşekkür ediyorum. Öğrencilerimiz birçok başarıda bizden önde koştu, biz buna çok seviniyoruz. Bizi geçmeleri gerekiyor. Bizi geçemiyorlarsa kendimize usta diyemeyiz. Kendimizi geçen bireyler yetiştirdiğimizde usta olarak anılabiliriz.” diyerek öğrencilerine verdiği değeri vurguladı.

İstanbul Gelişim Üniversitesi’nde burs olanaklarıyla ilgili soruya Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren “İstanbul Gelişim Üniversitesi gelişime açık öğrenciler için birçok burs olanağı sağlıyor. YÖK bursları dediğimiz tam burslu, %75 burslu, %50 burslu şeklinde eğitim bursları mevcut. Bu eğitim burslarının yanı sıra Mütevelli Heyeti’mizin başarılı öğrencilere verdiği burslar var. Öğrencilerimiz üniversite tercihlerini yaparken ilk 5 tercih içerisinde İstanbul Gelişim Üniversitesi’ni tercih ederlerse %30 tercih bursumuz var. AR – GE Teşvik bursumuz var, bilimsel proje üretmek isteyen öğrenciler için burs imkânı var. Uluslararası Bakalorya (IB) diploması olup diploma skoru 35-45 arası olan öğrencilerimiz, bu belgeleri getirirlerse bununla ilgili Uluslararası Bakalorya (IB) Destek Bursu’muz bursumuz mevcut. İki kardeş olarak İstanbul Gelişim Üniversitesi ailesine katılmak isterlerse Kardeş Bursu’muz var. Bu sene farklı bir burs alanı daha oluşturuldu, öğrencilerin ilgisini çekeceğini düşünüyorum. Öğrencilerimiz okuduğu alandan bağımsız, bir yetenekleri olduğunu belgelerse bu başvuru üniversitemizde bir ekip tarafından değerlendiriliyor ve Come to Gelisim Bursu ile yetenekli öğrencileri İstanbul Gelişim Üniversitesi ailesinde görmeyi istiyoruz.” şeklinde cevap verdi.
 
Bölümün laboratuvar olanaklarıyla ilgili olarak Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren “Ders planında fizyoloji, anatomi gibi ilk sene verilen temel derslerin yürütüldüğü laboratuvarlarımız SBYO binasında bulunmakta, yine SBYO binasında Odyoloji Laboratuvarımız var. Odyoloji Laboratuvarında işitme ve dengeyle ilgili hastalıkların tanısında kullanılan bütün testlerin ve manevraların uygulanabileceği üst düzey donanımlı cihazlarımız mevcut. Bilgisayar yazılımları gerektiren testlerimiz de laboratuvarımızda mevcut. Öğrencilerimiz herhangi bir hastanede Odyoloji Kliniğinde görecekleri donanımı Odyoloji Laboratuvarımızda görme şansına sahipler.” ifadesinde bulundu.

Öğrencilerimizle devamlı iletişim halinde olduğumuzu vurgulayan Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren, “Öğrencilerimiz OBİS sistemi üzerinden her birimize ulaşabiliyorlar. Telefon yolu ile istedikleri zaman bizlere ulaşabiliyorlar. Her eğitim döneminin sonunda öğrencilerimizden görüşlerini ve geribildirimlerini alıyoruz. Odyoloji bölümü için yapılan geribildirim anketlerinde açık ara öğretim üyeleriyle iletişimin iyi olması olumlu özellik olarak belirtiliyor. Bu konuda özveri ile çalıştıkları için öğretim üyesi arkadaşlarıma teşekkür etmek istiyorum. Her öğrencimize 1. Sınıfa başladıkları andan itibaren bir akademik danışman belirliyoruz. Sadece akademik anlamda değil her anlamda öğrenciye yardımcı olabiliyorlar. Öğrencilerimizin sürekli gelişim içerisinde olması için bilimsel çalışmalara katılmalarını önemsiyoruz. Bölümümüzde yürütülen bilimsel çalışmalara daha çok öğrencimizin katılması bizim yıllık hedeflerimizden birisidir.”

İstanbul Gelişim Üniversitesi kütüphane olanaklarına dair bilgi veren Zeren, “5 yerleşkemizde toplam 5 kütüphanemiz var. Kütüphanemizde zengin bir basılı kitap ve dergi arşivi var. Basılı kitaplarımız, e-kitaplarımız, süreli yayın ve online dergilerimiz mevcut. Bunun dışında üniversitemizin bilimsel veri tabanlarına üyelikleri var. Birçok bilgisayar terminali ve geniş okuma salonları var. Öğrencilerimiz bu anlamda da kütüphanelerimizi tercih ediyorlar.” diyerek sözlerini noktaladı.

Yayının sonunda programın moderatörü olan SBYO Müdürü Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Yüksel Barut YKS sınavına girecek tüm öğrencilere başarı dileklerinde bulundu ve katılımları için Odyoloji ve  Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Selva Zeren’e teşekkür etti ve yayın sona erdi.