50 il, 100 okul, 10.000 çocuk
Kadın girişimciler tarafından kurulan “Öğrenme Tasarımları”nın geliştirdiği Toplumsal Eşitlik Kiti’ni (TEK) Türkiye’nin dört bir yanından 10.000 çocukla buluşturmak için, imece ve UNDP AltFinLab desteğiyle “100 Oyun, 100 Okul” fon kampanyası başlatıldı. Kampanya sayesinde 1 ayda toplanacak fonla, Türkiye’nin 50 ilinden 100 okula ücretsiz TEK oyunu gönderilecek. Toplumsal cinsiyet eşitliğini çocuklara oyunla anlatmak üzere başlatılan kampanya ile, okul başına en az 100, Türkiye genelinde ise yaklaşık 10.000 çocuğa ulaşılması hedefleniyor. 11 Aralık 2018’e kadar devam edecek fon toplama maratonuna
https://onepercentclub.com/en/projects/100-games-100-schools sayfasından destek olunabilecek.
İdil Biret ve Tan Sağtürk hikayelerini paylaştı
Kampanya genel koordinatörü Tuğba Çanşalı TEK’in gelişimini şöyle anlattı: “Sosyal girişimleri destekleyen imece Platformu, 2017 yılında toplumsal cinsiyet eşitliği üzerine yenilikçi projelere destek vereceğini duyurmuştu. Öğrenme Tasarımları olarak bu alandaki ihtiyaçları araştırmaya başladık ve gördük ki toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki düşüncelerimiz, aslında çocukken öğrendiklerimizle oluşuyor. Bir çocuk erkek olduğu için asla balet veya aşçı olmayı hayal edemiyor, ya da bir kız çocuğu bilim, siyaset ve mühendislik alanlarında hep erkek rol modelleri gördüğü için hiç bu alanda başarılı olabileceğini düşünemiyor ve tam da bu nedenle daha ileriki yaşlarda bu alanlara hiç yönelmiyor.
Bu fikirden yola çıkarak TEK’i geliştirmeye karar verdik.
Bu fikrimizle Türkiyeden programa seçilen 10 projeden biri olduk. Süreç içerisinde çocuklara en hızlı ulaşacağımız kanalın oyun olduğunu düşündük. Bu nedenle de oyunumuzu çocukların bu konuyu sorgulamasını, tartışmasını, bunları yaparken de bolca eğlenerek öğrenmesini sağlayacak bir masa oyunu şeklinde tasarladık. Dünyaca ünlü piyanistimiz İdil Biret ve Fransız Devlet Balesi'ne seçilen ilk yabancı olan baletimiz Tan Sağtürk gibi birçok isim de kendi hikayelerini bizimle bizzat paylaşarak projemize destek verdi. imece ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı Alternatif Finans Laboratuvarı (UNDP Alternative Finance Lab) işbirliğinde açılan programa kabul edildik ve hep birlikte kitlesel fonlama kampanyamızı tasarlama sürecine girdik. Bu kapsamda 12 Kasım itibariyle internet üzerinden uluslararası bir fonlama kampanyası açtık. Kampanyamız sadece 30 gün sürecek.”
TEK’in hikayesi 9 yaşındaki Zeynep’le başladı
Kampanya koordinatörü Ayça BAĞCI, “TEK”in hikayesinin 9 yaşındaki Zeynep ile başladığını anlattı: “Zeynep yalnızca erkek bilim insanlarını tanıdığını ve bu nedenle bir kadının da bilim insanı olabileceğini hiç düşünmediğini ve kendisi için de hiç böyle bir hayal kurmadığını anlatmıştı. Bizlere de bu ilham verdi. Okullardaki duruma bakıldığında da toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik yeterli materyal bulunmadığını gördük. Ardından uzmanlarla birlikte bir oyuncak, kitap ve film incelemesi yaptık ve bu konuda da eksikler olduğunu tespit ettik. Ülke olarak toplumsal cinsiyet eşitliği sıralamasında 140 ülkeden 133. sıradayız. Ancak bu yalnızca Türkiye’nin değil, tüm dünyanın karşı karşıya kaldığı bir sorun. Bu durumu değiştirmek için öncelikle çocukların önyargılarını kırmamız ve onlara ilham veren rol modelleri sunmamız gerekiyor. Ancak bu şekilde onların dünyasını ve toplumumuzun geleceğini değiştirebiliriz! TEK’i de tam da bunun için tasarladık. Hem çocukların dokunabildiği, hissedebildiği, duygularına ve duyularına hitap eden oyun ve materyallerle öğrenmelerini sağlamak istediğimiz; hem de henüz dijitalleşmeyen okullar ve evlerinde bilgisayar ve akıllı telefon bulunmayan aileler olduğunu da göz önünde bulundurduğumuz için, TEK’i herkes için ulaşılabilir kılmak istedik. Bu nedenle TEK’i dijital bir oyun yerine, masa oyunu olarak tasarladık.”
Oyun, beş etaptan oluşuyor: Arkadaşını Bul, Empati Kur, Tahmin Et, Ülkeler ve Dili Düzelt. Tüm etaplar, çocukların eşitlik hakkında tartışmasını ve sorgulamasını, farkındalıklarını artırmayı ve onlara ilham vermeyi hedefliyor. Temel kural olarak, oyunu erkek ve kızların karma takımlar halinde oynaması gerekiyor.
Oyun yalnızca okullarda değil, ailelerin de evde çocukları ile birlikte “TEK”i rahatlıkla oynayabilmelerine yönelik tasarlandı.
Kampanyaya nasıl destek olunabilir?
Kampanyaya bireysel veya kurumsal olarak destek verilebiliyor. Bunun için yalnızca https://onepercentclub.com/en/projects/100-games-100-schools adresindeki “Bağış Yap / Donate” seçeneğine tıklamak ve kredi kartı bilgilerin girmek yeterli. Ayrıca farklı tutarlarda bağış yaparak doğum günü, yılbaşı, bebek hediyesi gibi özel durumlar için e-kartlar; kampanyaya özel tasarlanmış etiket ve bez çanta seçenekleri; evde veya okulda oynayabilmek için TEK kiti veya oyunların üzerine ad/logo bastırma gibi birçok farklı hediyeden biri de seçilebiliyor. Ayrıca okullar ve şirketler için bu 30 günlük süreçte özel bir Toplumsal Eşitlik Atölyesi paketi tasarlandı. Bu atölye ile öğretmen veya çalışanlara 1 günlük eğitim aldırılabilecek ve ardından çocuklarla TEK oyununun uygulamasını yaptırılabilecek. Böylece 5 okula gidecek TEK’i finanse etmiş olacaklar. Eğer kampanya sonunda hedeflerine ulaşabilirlerse tüm okullara TEK’i ulaştırabilecekler. Hedefe ulaşılamazsa platform kuralları gereği hiçbir okula gönderim yapılamayacak.
Kampanyanın hayali, bir öğrenme platformu oluşturmak
“100 Oyun, 100 Okul” Kampanyası başarıya ulaşırsa, dünyanın her yerinden daha fazla çocuğa ulaşabilmek için, “TEK” diğer dillere çevrilerek, bu konuya ilişkin metot, araç ve önerileri içeren bir öğrenme platformu oluşturulacak.
---
Bu kampanya imece ve UNDP Alt Fin Lab desteğiyle tasarlanmıştır.
Ayrıntılı bilgi için:
Öğrenme Tasarımları Hakkında:
Öğrenme Tasarımları, öğrenmeyi kolay ve eğlenceli hale getirme hayali ile kadın girişimciler tarafından kurulan bir sosyal işletmedir. Oyunlar ve yenilikçi eğitim programları hazırlayan Öğrenme Tasarımları ekibi, geçtiğimiz 3 yılda sosyal içerme, çocuk hakları, sosyal girişimcilik, kültürel farkındalık gibi çeşitli konularda 50'den fazla oyun ve / veya eğitim programı tasarladı ve Türkiye, Avrupa, ABD ve Latin Amerika’da 10.000'den fazla kişiye doğrudan ulaştı.